Färsbiffar eller Tacosallad?

Så här lagom till helgen tänkte jag bjuda på 2 smarriga recept baserade på köttfars, hoppas det ska smaka!

Färsbiffar med fetasallad



Ca 4 port

BIFFAR:
ca 500 g Nötfärs (eller vilt om du har tillgång till det)
1 ägg
Ca 100 g Cream Cheese av Philadelphia typ
1 liten lök
Kryddor enligt dein egen smak
(jag använde örtsalt, vitlök, chili och svartpeppar)

Blanda alla ingredienser ordentligt, forma biffar och stek tills de är genomstekta.

SALLAD:
ca 300 g Ruccolasallad
1 liten rödlök
Fetaost efter smak

Hacka löken och tärna eller smula osten, blanda.

Jag kokade en sås till detta på 1,5 dl vispgrädde, lite buljong, 1/2 hackad lök och 1 burk champinjoner som jag hackade. Jag lät det bara koka upp och puttra i ca 5 min.
ett annat tips är tzatziki eller nån annan liknande kall sås.


Ibland har man ingen fantasi, så va dety för mig i förrgår och då blev det en tacosallad.
För din som är riktigt hård med din diet, du kan göra din egen tacokrydda, recept finns på massor av relaterade sidor på nätet. Jag är bekväm och köper färdig krydda... Det ska ju vara enkelt och gå fort;)
Here goes:


Tacosallad á la Latmasken:




4 port

400-500 g nötfärs
1 påse tacokrydda

Sallad av valrfi sort (jag använde romansallad och ruccola)
1 Rödlök
Fetaost
Tomat
Majs (burk eller fryst, välj det du tycker bäst om)
Gurka (vilket jag glömde till min egen:P)

1 klick creme fraiche till servering

Stek färsen med krydda enligt anvisning på påsen.
Hacka/tärna/strimla ingredienserna till salladen som du själv vill ha det (inte majsen då förstås) och blanda ihop.
Lägg 1 lagom portion av den härliga salladen på en tallrik, lägg på ett par matskedar tacofärs och toppa med en klick creme fraiche.
Hugg in och njut!


Det va allt jag hade att erbjuda för idag, men oroa er inte, jag är snart tillbaka;)
Nästa gång tänkte jag bjuda på lite tips på snacks och lite annat smått och gott.

See you soon:)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0