Höst

Ja, nu är hösten nära. Kylan börjar krypa sig på och det blir mörkare för varje dag. Men hösten kan va mysig också. Alla dessa vackra färger, tända ljus eller elda i kaminer, varm choklad eller gott te för att värma sig. Jag gillar hösten, även om jag förstås i första hand föredrar sommeran;)

Men hur ska man göra för att inte bli sådär trött och orkeslös när mörkret faller in?
Jag försöker äta så mycket vitaminer som möjligt; börja varje dag med ett glas färskpressad apelsinjuice, plocka blåbär och svarta vinbär och fyll upp frysen; de är båda riktiga små vitamin bomber och innehåller även mycket antioxidanter. Jag köper även vitamintillskott när vintern näsmar sig för att få i mig det jag behöver.
Utnyttja ljuset! Ta en sen eftermiddagspromenad eller en promenad på lunchrasten så att du får lite dagsljus.
Ät vitaminrika grönsaker som broccoli, spenat och ruccola m.m Grönsaker är ju sällan fel;)

Men ibland vill man bara krypa och gömma sig med nåt varmt och gott, lite kvällsfika eller en god söndags frukost. Och då passar det alldeles utmärkt med goda dinkelscones:

Scones:
4 port

3 dl mjölk el filmjölk
100 gr smör
3 dl fullkornsdinkel
4 dl siktat dinkel
3 tsk bakpulver
1 tsk salt

Gör så här;
Sätt ugnen på 250 grader.

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Skär smöret i småbitar och arbeta ner i mjölblandningen så att det blir smuligt. Tillsätt mjölken lite i taget tills du får en gegging deg.
Låt degen stå och vila i några minuter så att fullkornet sväller lite (ca 5 min brukar räcka). Baka ut 2 stora kakor på bakplåtspapper eller gör 16 små kakor. Nagga med gaffel.
Grädda mitt i ugnen i 8-12 minuter.

Servera genast!


Hoppas det ska smaka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0