Lövbiff och smoothie:)

Jag tänkte bara kika in lite snabbt och visa att jag lever;) O när jag ändå är här tänkte jag bjussa på ett supersmarrigt recept på lövbiff med dijonsenap. Och en smoothie.
Tyvärr har jag ingen bild idag, men det får ni leva med!

Lövbiff med dijongrädde:


2 port

4 normalstora skivor lövbiff
3 dl vispgrädde
2-3 msk dijonsenap
salt, peppar och smör att steka i

Gör så här:
Vispa grädden och blanda i senap, smaka av så att du får så mycket smak du vill ha.
Lägg upp köttskivorna, salta och peppra lätt. Lägg en rejäl klick grädde på ena halvan av en köttskiva, vik ihop. (Självklart likadant på alla;)) Spara lite av grädden för att klicka i pannan senare.
Stek köttet, ca 5-7 min per sida beroende på skivornas tjocklek. Fyll på med grädde i stekpannan om du tycker att det börjar se torrt ut.
Låt gärna köttet puttra ett par minuter extra i grädden före smakens skull.

Servera med ugnstekta rotfrukter eller klyfrpotatis om du äter det.

Variation:
En ännu enklare variant är att strimla lövbiffen och steka, sedan hälla på grädde och smaksätta med senapen.
Passar jättebra till en god pasta, strö gärna över lite parmesan vid servering!

Visst lät det smarrigt? Tro mig, det är himmeslkt gott och går dessutom fort.


Smoothie:

1 glas

ca 1 dl blandade bär (jag brukar ta jordgubbar, hallon och blåbär)
1/2 dl turkisk yoghurt
1-2 tsk linfrön
Vaniljpulver, flytande honung efter smak
Färskpressad apelsinjuice

Mixa allt utom juicen till en slät smet, späd sedan med juice till du får önskad drickkonsistens.
Gott som bara den till lite äggröra med god korv på söndag morgon:)

Det va allt för idag, men jag ska kika in och ge er utlovat scones-recept så fort jag har lagt in bilderna i datorn.
Ha en underbar helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0